Autowritetr_

‘Türk Seddi’ pazarı karıştırdı: Çinliler tepkili

HÜRRİYET’ten Taylan Özgür DİL yazdı:

Ticaret Bakanlığı’nın elektrikli araç ithalatı için getirdiği yeni kurallar otomotivde dengeleri alt üst etti. Özellikle 7 bölgede 20 servisin bizzat kurulma şartı karşısında ithalatçılar ne yapacağını bilemiyor. Çünkü, en fazla 1-2 servisleri kendisine ait ve 29 Aralık 2023’e kadar servis ağı kurmaları imkansız.

YATIRIMIN ETKİLENMEMESİ İÇİN UĞRAŞIYORUZ!

Türkiye’de fabrika kurmayı da planlayan Çinli Skywell’in Türkiye distribütörü Ulu Motor CEO’su Mahmut Ulubaş: “İlave gümrük vergisinden sonra alınan bu karar tepkiye yol açtı ama yatırımın etkilenmemesi için uğraşıyoruz. Fabrika yatırımı için Macaristan’da devrede. Bayilikler dışında kendimize ait 1 servisimiz var. 3-4 ay süre lazım.” OTURUP DEĞERLENDİRECEĞİZ

Çin’in en büyük EV start-up’larından Hozon Neta’yı Türkiye’ye getirecek GRS Automobility Genel Müdürü Vedat Uygun: “Konuyu oturup değerlendireceğiz ve yol haritamızı belirleyeceğiz. Bir çözüm yolu bulunacaktır diye düşünüyorum ki şu anda tüm sektör bu konuyu değerlendiriyor.”

Çin’den elektrikli araç getirene 30 gün süre

Hürriyet, elektrikli araç ithalatında yeni döneme ilişkin en çok sorulan soruların yanıtlarına ulaştı:

Avrupalı bir markanın Çin’de üretip Türkiye’ye getirdiği elektrikli araç hangi kapsamda sayılacak?

-Araç Çin’de üretildiği yani Çin menşeli olduğu için yeni Tebliğ kapsamında değerlendirilecek ve “İzin Belgesi” aranacak. Örneğin, Dacia Çin’de ürettiği elektrikli otomobil Spring’i getirdiği için 7 bölgede 20 servisi bizzat kurmak zorunda.

Hali hazırda ithalat yapan ama şartları sağlamayan markalar 29 Aralık 2023 itibarıyla şartları sağlamaması durumunda ithalat yapabilir mi?

-30 gün içerisinde şartları yerine getiremeyen ve bu nedenle “İzin Belgesi” alamayan firmalar şu anda bu araçların ithalatçısı olsa bile şartları sağlaması gerekecek. Yani ithalat yapamayacak.

Bayilik/Franchise aracılığıyla servis şartını sağlayan ithalatçı firmalara ne olacak?

-İthalatçının kendine ait olmayan servisleri kabul edilmeyecek. Örneğin, Çin’den elektrikli araç getiren MG veya BYD’nin tüm servislerinin kendisine ait olması gerekecek.

Türkiye’de bayi teşkilatı ve servis ağı bulunan markaların (Örneğin, Doğan Trend Otomotiv veya ALJ) AB ve STA dışı diğer ülkelerden yeni marka ithalatında mevcut ağı kullanması mümkün olacak mı?  

-Hayır olmayacak. Örneğin; yıllardır Türkiye’de Avrupalı bir markanın distribütörlüğünü yürüten bir şirket, Çin’den elektrikli araç getirmesi durumunda “İzin Belgesi” almak için tüm yeni koşulları karşılamak zorunda.

İlgili Yazılar

Otomobil Dünyasına Dair Her Şey